הראשון לשמו: כך נולדה אגדת רוג'ר פדרר

By | אוקטובר 2, 2022
Roger Federer clapping

"רוג'ר פדרר – מאז ולתמיד" – פרוייקט מיוחד לרגל פרישתו של השוייצרי יראה אור בשבועות הקרובים. הפרק הפותח ממנו מובא כאן ומתמקד בסיפור הזכייה של פדרר בתואר הגראנד סלאם הראשון שלו, ובהשפעתה על המשך הקריירה של הפנומן

***

טניסאי שוייצרי בן 21, כמעט 22, עם פנים שמנמנות, שיער ארוך אסוף בקוקו שמהודק למצח בסרט ראש לבן, ונטייה ידועה  להתפרצויות זעם, עולה למגרש הראשי בטורניר ווימבלדון. רק לפני שנתיים הוא גבר באותו איצטדיון על פיט סמפראס, והנה היום, ה-6 ביולי 2003, יש לו הזדמנות – אולי בלתי חוזרת, מי יודע – להכתיר עצמו רשמית כיורש למלך הדשא האמריקני. שלושה שחקנים דורגו לפניו בכניסה לטורניר, כולם הודחו כבר בשמינית הגמר, משאירים את הזירה ל-8 טניסאים, שיודעים: אחד מהם יהפוך, לראשונה בחייו, לאלוף גראנד סלאם.

האם השוייצרי יהיה האחד? אלוף ווימבלדון לנוער בעברו זכה רק שבועיים קודם לכן בטורניר ההכנה בהאלה. הוא מחזיק במאזן שנתי של 0:11 על דשא, ויש לו פורהאנד מדהים ובקהאנד יד אחת יפהפה, ומשחק רשת טוב. והוא זז נפלא, ומאוד מאוד מגוון. הוא אפילו נחשב למחזיר בחסד. ואחרי שחיסל ברבע הגמר את אנדי רודיק – למה שלא יסתדר עם ההגשה המפלצתית של מארק פיליפוסיס? ואם הטניס אכן יהיה שם, אולי השאלה שצריך לשאול היא מה יהיה עם הטמפרמנט? מה אם הפיוז יקפוץ? מי שמכיר את השוייצרי, מכיר גם את הקונצ'רטו לשבירת מחבטים במשחק מול מראט סאפין ברומא ב-2001. לימים הוא יספר שהבדיחות שהריצו השדרים על ההתנהגות שלו אז גרמה לו להחליף דיסקט ולהירגע. אבל עכשיו זה עדיין עכשיו. ועכשיו זה גמר ווימבלדון. האם העצבים יחזיקו?

בהכנה לשידור, פטריק מקנרו, אח של ושחקן לא רע בעצמו, תוהה אם מאז החל העידן הפתוח בטניס, ראינו שחקן מגוון כמו הרוג'ר פדרר הזה, ומהמר על ניצחון שלו ב-4 מערכות. הוא יטעה. הנקודה הראשונה של הבחור עם הקוקו היא מה שהפרשנים כל כך אוהבים לכנות "Textbook play" סרב שני גבוה לצד היתרון קופץ לבקהאנד של פיליפוסיס שנזרק מחוץ למגרש ומחזיר קרוס לעברו השני של המגרש. השוייצרי מתמקם, מתמתח, סוגר את העמידה ושולח חבטת גב יד כמעט נונשלנטית לאורך הקו. פיליפוסיס אפילו לא בסביבת הכדור. ווינר נקי. "זה נראה כאילו יש לפדרר כל כך הרבה זמן בכל חבטה", זורק פרשן ESPN בנונשלנטיות לא פחותה, כמו לא מבין כמה טקסטים, כמה הררי מילים, עוד ייכתבו על התכונה הייחודית הזו של המאסטרו.

***

ממרחק של כמעט 20 שנים, הצפייה בפדרר מודל 2003 היא חוויה מרתקת. וויליאם סקידלסקי כתב על שאריות מן העבר שיש בפדרר, על ההצצה שהסגנון שלו נותן לך להיסטוריה של המשחק. גמר 2003 – ואפילו יותר מכך, המשחק מול סמפראס ב-2001 – הם עדות טובה לטיעון שלו. משחקים שבנויים ברובם על סרב אנד וולי. נקודות קצרצרות ומהירות, ומלחמה שבה יכולות חיזוי, קואורדינציה ומחשבה טקטית בבניית הנקודות, מספקות לך את היתרון הקטן שדרוש לניצחון. הרבה יותר, נאמר, מהיכולת לעמוד בראלים אינסופיים מהקו האחורי. 194 נקודות שוחקו בגמר מול פיליפוסיס, 155 מתוכן (80%) נגמרו תוך 3 חבטות. וכשמבינים שאלו היו תנאי הפתיחה של פדרר, שזה היה הטניס שלמד להתמקצע בו, היכולות ההגנתיות המדהימות שסיגל לעצמו בהמשך הקריירה רק הופכות ליותר מעוררות השראה.

חזרה לטניס. פדרר שולט בעניינים טוטאלית. הוא שומר די בקלות על משחקוני ההגשה שלו מול האוסטרלי, עדיף משמעותית בכל ראלי שחוצה את 3 החבטות (12-29), ועם האייס ה-14 שלו נועל את המערכה השניה. במצב של 1:6 לטובתו, בטיי ברייק של הסט המכריע, המצלמה מתמקדת בפניו. מתחת לזיפי הילד המתבגר, השפתיים כבר רועדות קצת. מבוא לבכי. פיליפוסיס ניצל פעמיים, אבל זהו זה. מאץ' פוינט מספר 3 לפדרר, והפעם על הסרב שלו. בניגוד להגשה הראשונה שבגיל 21 לא קיבלה עדיין את התצורה הסופית המוכרת, ההגשה השניה נראית כבר אז פדררית להפליא. השוייצרי נמתח, משגר קיק לגב היד של האוסטרלי, וזה משיב כדור לרשת. עכשיו המאסטרו כבר על הברכיים. מבט לעבר מירקה ולמאמן פיטר לונדגרן, ואז הדמעות.

מקנרו, כאמור, טעה. זה נגמר ב-3 סטים חלקים. מנהל הטורניר מגיע לחבק את פדרר שנראה לרגע כאילו עול עצום ירד מהכתפיים שלו, או רק התחיל להעמיס עליו. מי שסומן כבר בגיל 21 כשחקן המגוון ביותר שנראה בעידן הפתוח זכה הרגע בסלאם הראשון שלו. "כדאי שתתרגל לגביע הזה", זורקת סו בארקר לשוייצרי בראיון בסיום המשחק. והוא מנסה להשיב, להגיב, בקול שבור, אבל הרגשות חזקים מדי. "אולי כדאי שתשאיר אותו אצלך", היא חותמת, מנסה לחלץ בכל זאת איזו תגובה. ואז מגיעה השבירה הסופית. "תודה לכולם, זה נהדר", פדרר מסנן ואז מכסה את הפנים עם הידיים כדי שהבכי לא יהיה, חלילה, מופגן מדי.

מי ידע אז שהמסע הזה ייראה כפי שנראה, מי ידע שייגמר היכן שנגמר.

אגדה נולדה. יחי המלך פדרר.

פרוייקט "רוג'ר פדרר – מאז ולתמיד" -יראה אור בשבועות הקרובים.
לפידבקים, הערות ושאלות: mytennis360@gmail.com

לקריאה נוספת:
מה שמפחיד בקרלוס אלקראס זה שהוא רק הולך ומשתפר
הברומטר האמיתי: על הבקהאנד של רוג'ר פדרר
מהי הסטטיסטיקה שיכולה להבטיח ניצחון במשחק טניס?
"מייחסים חשיבות לקלאץ' ולצ'וקינג, אבל בטניס זה כמעט לא קיים"
אז איך ועד כמה באמת משפיעים תנאים על משחק טניס?
איך לבחור מחבט טניס: המדריך המושלם לכל הרמות