"חוסר הסבלנות" של רומן סאפיולין מייצר טניס אגרסיבי ונהדר לצפייה

By | אוקטובר 1, 2022
  • קרדיט תמונה: האתר הרשמי של ה-ATP

הרוסי, שעשה קריירת נוער אדירה אך טרם פרץ לתודעה הרחבה, נראה נהדר בת"א. הסגנון האגרסיבי מהפנט, כל החבטות בארסנל, והקרב מול ג'וקוביץ' עשוי להיות נקודת ציון קריטית

***

בחלק הביוגרפי שלו באתר ה-ATP, מספר רומן סאפיולין שהתכונה הרעה שלו היא חוסר סבלנות. אכן, חוסר סבלנות היא איננה מעלה שנחשבת חיובית ומקדמת בתחום יחסי האנוש, ובאמת לא בטוח שסאפיולין היה עובר ראיון HR ראשוני עם התשובה הזו. אבל על המגרש זה לפעמים סיפור אחר. שם, חוסר סבלנות היא לעיתים תכונה טובה.

את הסיפור של סאפיולין חובבי הטניס החלו להכיר בתחילת השנה. הנבחרת הרוסית הגיעה לטורניר גביע ה-ATP בתחילת השנה כמחזיקת התואר, והודחה רק בחצי על ידי האלופה הנכנסת, קנדה. מי שסחב את הרוסים על כתפיו, יותר מאחרים, היה מי שכונה על ידי דניל מדבדב, "הנשק הסודי שלנו". סאפיולין.

הוא ניצח מדורגים גבוהים ממנו בשני משחקי יחידים מול אוסטרליה וצרפת, עשה חיים קשים לשאפובלוב וסינר לפני שירד מנוצח, ובזוגות, יחד עם מדבדב, הביא לנבחרת שלו שלושה נצחונות סה"כ. כל זה בתחילתה של שנה בה סאפיולין ינצח גם את סטפנוס ציציפאס, יפסיד רק בחצי גמר מארסיי לאוג'ר אליאסים, ויעפיל לחצי הגמר בתל אביב. הפתעה? כן. ובכל זאת, אם נשתמש לרגע בסוג החוכמה הכי מניפולטיבי – זו של בדיעבד – הסימנים באמת היו שם.

לו קריירת ג'וניורים היתה מנבאת הצלחה בסבב, לסאפיולין היה כבר סלאם בכיס

הסיפור של סאפיולין מעניין. מעבר יבש על התוצאות שלו היום, כשהוא בן 25, מצייר תמונה אחת, די  מוכרת: שחקן שנע בין צ'לנג'רים לטורנירי 250 ברחבי העולם. לעיתים עובר מוקדמות וסיבוב אחד בסלאמים, לעיתים גם לא. קריאה של קורות חייו הטניסאיים משלימה את הדיוקן ומגלה את הפוטנציאל הגולמי האמיתי.

הרוסי היה שחקן ג'וניורים פנטסטי. הוא דורג שני בשיאו, הוכתר כאלוף אוסטרליה ב-2015 ומחזיק במאזן נוער נהדר של 21:105 הכוללים זכייה ב-11 תארי פיוצ'ר. הוא גבר באותן שנים על אנדריי רובלב, קארן חצ'אנוב ודניל מדבדב.  האחרון אף סיפר שכשראה את סאפיולין באותו חצי בהגרלה הוא "שיקשק מפחד".

Novak Djokovic hitting a forehand

סאפיולין הרוויח ביושר את הזכות לפגוש את ג'וקוביץ'

יש רגעים כאלה בספורט. זה יכול לקרות כשאתה צופה בילדים בני 10 משחקים כדורגל, בחוג כדורסל לנערות, וגם, מסתבר, בטורניר ATP Watergen 250 בתל אביב. הרגעים בהם אתה מזהה אנומליה. ספורטאי שמשחק באופן ניכר מעל לרמה אליה שייכת אותו תפיסתית. צפייה בשלוש משחקיו של סאפיולין מעוררות את התחושות הללו.

הוא משחק עם חולצה שגדולה עליו במידה, משוחררת ורפויה מדי, כאילו קבע עם חבר בפארק וזרק עליו משהו שניה לפני שיצא מהבית. ואז הוא משחק טניס. וזה חד, וחזק, ואינטנסיבי, ומהיר, ומהוקצע. מההגשה הראשונה (200 ק"מ בממוצע), דרך חבטות הקרקע ההתקפיות שמחפשות וגם מוצאות את הקווים, ועד להחזרות אותן חובט סאפיולין מתוך המגרש – העיניים רואות טניסאי ברמה גבוהה. טניסאי שמגיע לו להיות בחצי הגמר, ולו רק כדי לבחון את סט היכולות המרשים הזה מול נובאק ג'וקוביץ', לגרד כמה נקודות בטחון בצומת קריטי, ולהאמין שהעתיד, במקרה שלו, צבוע ורוד.

עד לאן אגרסיביות יכולה להביא אותך בטניס? סאפיולין עשוי להיות עוד מקרה מבחן

חזרה לחוסר הסבלנות של סאפיולין. 89 ווינרים ו-55 טעויות בלתי מחוייבות היו לו ב-3 הסיבובים הראשונים (7 סטים סה"כ). אם נפחית מכך אייסים ושגיאות כפולות, לרוסי היו 67 ווינרים ו-43 טעויות ב-308 הנקודות ששיחק בטורניר (ושהפכו לראלים). זה אומר ש-35% מהנקודות הללו (לפחות, מכיוון שלא מחושבות הטעויות שכפה על היריב) הסתיימו מהמחבט שלו, מיוזמה שלו לטוב ולרע. יחס ה-40-60 אחוזים לטובת הווינרים אומר שמרבית הזמן זה היה לטובה.

הסגנון ההתקפי של סאפיולין מורגש. הזכייה של ילנה אוסטפנקו ברולאן גארוס 2017 תיזכר לעד כמקרה המבחן המוצלח במחקר "עד לאן אגרסיביות כמעט מטורללת יכולה להביא אותך". זה לא שהרוסי לא בונה את הנקודה, רחוק מכך. אבל הוא מסוג השחקן שרואה את סופה כבר מן הרגע הראשון. הוא יחפש את הקווים, הוא ישנה תבניות, יבוא לרשת אם צריך – הכל כדי לסיים עניינים מהר, לחזור לשבת על הספסל, ואז לקום לעוד סשן שגם אותו הוא ירצה לקדם במהרה.

***

יהיה נחמד לראות איך הטניס של סאפיולין יחזיק מול נולה. לסרבי לא היה קל מול ההגשות הראשונות של פוספיסיל ברבע הגמר (זכה ב-6 מ-37 נקודות), אבל בהנחה ששם הרוסי יחזיק מעמד, אחוזי ההצלחה על ההגשה השניה יהיו לא פחות חשובים. אולי יותר. ג'וקוביץ' הוא לא רק שחקן הגנה ומחזיר עצום, הוא יודע גם לתקוף מעמדות הגנה ולהגיש מצוין בעצמו. מהסיבה הזו, סאפיולין יהיה חייב להלחיץ אותו קצת במשחקוני ההחזרה, ולאור הפערים ביניהם באיכות התנועה על המגרש, לעשות את מה שהוא עושה טוב – לקחת סיכונים כדי לקצר נקודות מדי פעם. אחרת, ההר פשוט גבוה מדי.

הנצחונות בתל אביב הבטיחו לסאפיולין קפיצה למקום ה-92 בעולם. אחד סנסציוני נוסף, על ג'וקוביץ', יקדם אותו עד למקום ה-80, וזכייה בטורניר כולו, משהו שעדיין מרגיש דמיוני, תיקח אותו עד למקום ה-67. לא משנה איזה מהאופציות תתממש, סאפיולין יכול לקחת מהשבוע הזה תובנה שכנראה שהיתה לו כבר הרבה קודם – הוא בהחלט שייך לרמות הללו.

לקריאה נוספת:
מה שמפחיד בקרלוס אלקראס זה שהוא רק הולך ומשתפר
הברומטר האמיתי: על הבקהאנד של רוג'ר פדרר
מהי הסטטיסטיקה שיכולה להבטיח ניצחון במשחק טניס?
"מייחסים חשיבות לקלאץ' ולצ'וקינג, אבל בטניס זה כמעט לא קיים"
אז איך ועד כמה באמת משפיעים תנאים על משחק טניס?
איך לבחור מחבט טניס: המדריך המושלם לכל הרמות