יאניק סינר כמשל: הדירוג שחוזה מגמות בטניס העולמי

By | נובמבר 25, 2020
Jannik Sinner

אחרי ההיכרות שעשינו עם דירוג ELO, הגיע הזמן לבדוק מי הטניסאים שסיימו את השנה בטופ 10 שלו, ומהם ההבדלים לעומת הסדר שלהם בדירוג ה-ATP הרשמי. וגם: מה הטרנדים ש-ELO צופה לעתיד הקרוב בטניס?

***

לא מזמן עלה כאן באתר טקסט שהציג שיטת דירוג שככל הנראה אינה מוכרת לכל חובבי הטניס. כזו שאיננה רשמית ולא מפורסמת על ידי ה-ATP וה-WTA, אך שנעשה בה שימוש נרחב באתרים מקצועיים-מחקריים שעוקבים אחרי הענף – אתרים שמאמינים כי היא השיטה הנכונה לתקן חולשות של הדירוגים הרשמיים ושמשקפת באופן המדויק ביותר את מצב העניינים בסבבים העולמיים.

לקריאה נרחבת יותר על דירוג ELO, אתם מוזמנים ללחוץ כאן. אבל אם לתמצת, העיקרון הבסיסי שלה הוא זה: בניגוד לדירוג ה-ATP, שחקן מקבל בה ניקוד ביחס לחוזק היריב ששיחק מולו וללא קשר לסיבוב או לטורניר בו נפגשו. כך מנטרל ELO הטיות של הגרלה ודירוג מוקדם, בוחן כושר נוכחי של טניסאים ומציג בשאיפה מדרג יותר אמין.

ההיגיון פשוט: אם תפתיע שחקנים טובים ממך על הנייר (=מדורגים גבוה ממך) באופן עקבי, סביר שהדירוג הרשמי" מפספס" אותך. אולי כי עשית את זה בסיבובים מוקדמים או בטורנירים פחות חזקים. לכן, ELO יקפיץ אותך משמעותית בדירוג. בהתאם, אם תפסיד לאנדרדוגים סיסטמטית, תיענש יותר מאשר אם תשמוט משחק מול יריב שווה כוחות.

עונת 2020 מאחורינו: מהם ההבדלים בדירוג בין ELO ל-ATP?

עוד אלמנט מהותי ב-ELO, אם כך, הוא שמדובר בדירוג שעוקב אחר הישגים של טניסאים/יות לאורך זמן, ולא רק לאורך שנה קלנדרית (אין משמעות לאיבוד/שמירה על נקודות). בהיותו כזה, לא ממש קריטי מתי נעצור את הזמן ונחליט להעיף מבט לעברו. ובכל זאת, סוף עונת 2020 מסדר לנו טיימינג לא רע לבחון את צמרת הדירוג שלו. גם כדי לבחון אילו מגמות בטופ העולמי הוא שיקף, וגם כדי להשוות לדירוג הרשמי.

נתחיל מהמספרים, ומלמעלה. בשני הדירוגים נובאק ג'וקוביץ' ורפאל נדאל תופסים את מקומות 1 ו-2. לא מפתיע. אך משם זה כבר מתחיל להיות טריקי. דירוג ATP הרשמי מציב את דומיניק תים במקום השלישי, בעוד שהריצה הנהדרת של דניל מדבדב בלונדון העלתה דווקא אותו למקום ה-3 ב-ELO, על חשבונו של האוסטרי עליו גבר בגמר הנהדר.

רוג'ר פדרר הפצוע (5 ב-ATP) נגרע זמנית מדירוגי ELO שעקב היותם מבוססי כושר, יחכו למשחקי החזרה שלו כדי לבחון יכולת ולהחזירו לרשימה. הבאים אחריו בדירוג ה-ATP הם, בסדר הנ"ל: סטפאנוס ציציפאס, אלכסנדר זברב, דייגו שוורצמן ומתאו ברטיני. וב-ELO? ובכן, שימו לב: אנדריי רובלב מדורג שם לפני זברב, כשאחריהם ציציפאס, יאניק סינר, רוברטו באוטיסטה-אגוט ושוורצמן.

וכעת בצורה גראפית יותר (המספר מימין מייצג דירוג ELO, בסוגריים מיקום השחקן בדירוג ה-ATP):
1. נובאק ג'וקוביץ' (1)
2. רפאל נדאל (2)
3. דניל מדבדב (4)
4. דומיניק תים (3)
5. אנדריי רובלב (8)
6. אלכסנדר זברב (7)
7. סטאפנוס ציציפאס (6)
8. יאניק סינר (37)
9. רוברטו באוטיסטה-אגוט (13)
10. דייגו שוורצמן (9)

יאניק סינר הוא מקרה המבחן המושלם להבנת ELO

כעת בואו נתעכב על שלושה שחקנים ברשימה, שדרכם יהיה קל להבין איך ELO עובד: דניל מדבדב, אנדריי רובלב ויאניק סינר. לשלושתם מיקום עדיף בדירוג האלטרנטיבי לעומת בזה הרשמי, כשאצל סינר הפער ממש אסטרונומי (8 ב-ELO, ו"רק" 37 ב-ATP). למה זה קרה ומה זה אומר?

בואו נתחיל ממה שזה לא אומר: סינר הוא ככל הנראה לא השחקן השמיני בטיבו בעולם כרגע. רובלב לא הפך תוך שבוע לטניסאי טוב מסאשה זברב וסטפאנוס ציציפאס המדורגים אחריו, וניצחון אחד של מדבדב על תים לא הפר את האיזון ביניהם. אבל זה בדיוק העניין. ELO לא מחפש לספר לנו מי שחקן טוב יותר, אלא מייצר דירוג כושר שמנסה להיות הכי קרוב למציאות העכשווית.

יאניק סינר אולי לא הגיע לחצי גמר סלאם ולגמר מאסטרס 1000 כמו דייגו שוורצמן, אבל בגיל 19, הוא ניצח מתחילת השנה 6 שחקנים מהטופ 30 בעוד ששוורצמן (שאכן עשה עונה חלומית) גבר רק פעמיים על מדורג מהטופ 10. ואל תטעו – אם סינר יתחיל להפסיד משחקים שהוא "אמור" לנצח, הוא ישמוט את הדירוג הנוכחי. וככה, ELO ימשיך לתקן ולשנות עד ששחקן ימצא את המיקום הכי ראוי לו בדירוג.

על אותו משקל, רובלב מקבל כעת הרבה קרדיט על כמה חודשים בהם לא רק שיחק נפלא אלא בעיקר ניצח את מה שהיה מצופה ממנו ולקח נקודות ממספיק פייבוריטים. אבל מפה הוא יצטרך להוכיח שזה לא קו זמני. ומדבדב? לו הגיע לטפס למקום ה-3 אחרי שגבר על כל המדורגים גבוה ממנו בלונדון, אבל בגלל שלא מדובר על שחקן שחדש בטופ, ELO יודע גם לא למקם אותו מעל נדאל או נולה. לפחות לא עד שיוכיח שהניצחונות עליהם מגיעים בעקביות.

ELO משקף טרנדים חמים בסבב מוקדם, וגם מנסה לחזות את עתיד הטניס

נקודה נוספת לסיום. ELO, ואת זה חשוב לזכור ולהבין, שואל בעצם מי פייבוריט במשחק נתון, בערב נתון. מתוקף כך, יתרון אחד גדול שיש לו לעומת דירוג ה-ATP הוא היכולת לא רק לשקף מגמות וטרנדים בסבב, אלא לעיתים גם לאתר אותם מראש. לכן, כשהוא שם חובת הוכחה על טניסאים – במובן מסויים חובת ההוכחה הינה גם עליו. ואם את הצ'יפים שלו הוא שם על יאניק סינר, הרבה יותר מאשר הדירוג הרשמי משקף, אז לנו יש, לכל הפחות, משהו לעקוב אחריו לקראת 2021.

לדירוג ELO המלא של Tennis Abstract

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.