אז ככה מנצחים את ג'וקוביץ'? על התצוגה של מדבדב

By | נובמבר 19, 2020
Daniil Medvedev in ATP finals

זה אולי לא היה יום ענק של נולה, אבל רק יריב מאוד חכם ועמיד מסוגל מראש לנצל סדקים אצל הסרבי. דניל מדבדב, ולא בפעם הראשונה, הוכיח שהוא בדיוק כזה, ותודות למשחק טקטי מבריק ואיכות הגשה יוצאת מהכלל השיג ניצחון צודק בלונדון. על הדרך הוא גם הזכיר לנו שהמצ'אפ שלו מול נולה הוא מהמבטיחים והמרתקים שקיימים בסבב

***

בזמן שדויד גופין התכונן למשחק שלו מול נובאק ג'וקוביץ' ברבע גמר טורניר ווימבלדון בשנה שעברה, מאמנו של הבלגי, תומאס יוהאנסון, נשאל מהי תכנית המשחק שלו לנצח את המדורג ראשון בעולם. מהן החולשות שיחפש. "חולשות? כמעט שאין לו כאלה בכלל", ענה. "נובאק הוא כמו עכביש קטלני עם שמונה רגליים שמחזיר כל מה שאתה מכה לעברו. אם לא תשים אותו במקומות לא נוחים על המגרש, הוא יהרוג אותך". יממה לאחר מכן, ג'וקוביץ' אכן הרג את גופין, לפחות בכל הקשור לטניס, עם 4:6, 0:6, 2:6 מפחיד בקלילותו.

כשג'וקוביץ' בשיאו – כשהסרב מדוייק ויעיל, כשההחזרות נראות כמו ניסוי פיזיקלי בלתי אפשרי שאיכשהו מצליח, כשהאלסטיות במלוא הדרה, והחבטות מהקו האחורי עמוקות והתקפיות – הוא באמת גורם לך לתהות איך בכלל אפשר לנצח אותו. יש מתכון לדבר הזה? ואם כן, מהו למען השם? לנסות לחתור לסיום ראלים עם אגרסיביות מוגזמת ולקוות לייצר יותר ווינרים מטעויות? אולי בדיוק ההיפך – לשחק עם נובאק את המשחק "שלו": להישאר בראלי כמה שיותר ולהפנים שתצטרך לזוז כמו מטוטלת מצד לצד (ולפעמים קדימה). להתפלל שתעמוד באתגר הפיזי העצום ושאיכשהו אתה לא תהיה זה שיתייאש ויוותר ראשון.

תשובה אחת נחרצת לשאלה הזו אין. ההפסדים שג'וקוביץ' כן חווה בתקופות השיא שלו היו מגוונים. שחקני התקפה ניצחו אותו, קאונטר-פאנצ'רים הציקו לו מהקו האחורי ולעיתים נדירות גם נשארו לעמוד אחרונים. אבל דבר אחד כן בטוח: איזו מבין האסטרטגיות שתבחר, איזה סוג שחקן שלא תהיה – אתה חייב שתהיה לך את היכולת המובנית לבצע אותה בשלמות. בלי סדקים, בלי מצמוצים. ואם תתפוס יום הגשה נדיר, גם זה יכול לעזור. פחות מזה והסיכויים שלך צונחים לכיוון האפס.

חיפש את הפורהאנד של נולה, העלה אחוזים: על תצוגת ההגשה של מדבדב

עם 3 ניצחונות על ג'וקוביץ' ב-4 המפגשים האחרונים (כשגם הרביעי היה דרמטי וברח לרוסי על סט אחרון צמוד), וכשאותם  ניצחונות הגיעו על חימר, משטח קשה ואולם, די מפתה לומר שלדניל מדבדב יש את המתכון להתמודד עם הסרבי. או לפחות חלקים ממנו. כשנשאל הוא עצמו בנושא לאחר ה-3:6, 3:6 שלו על נולה אמש בטורניר גמר הסבב, הסביר בפשטות: "הגשתי טוב, ושיחקתי על בטוח בנקודות שהיו חשובות". אמר וצדק.

איכות ההגשה והעליונות בראלים הארוכים היו שני פקטורים קריטיים עבור מדבדב בדרך לחציית קו הסיום ראשון. בכל הנוגע להגשה, הוא לא העלה דרמטית את אחוז הזכייה בנקודות מהסרב הראשון (79% הערב לעומת 78% לאורך 2020). אבל כשמחברים נתון נהדר כזה לעלייה באחוז ההכנסה של הסרב הראשון שהציג אמש (68% לעומת 60% מתחילת השנה) + ההצלחה על הסרב השני (61% לעומת 54%), אפילו למחזיר כמו נובאק קשה להיות אפקטיבי.

עוד דבר שמדבדב עשה בהגשה הראשונה הוא לחפש באופן כמעט אובססיבי את הפורהאנד של ג'וקוביץ'. לא מדובר ברעיון מהפכני – הבקהאנד ריטרן של נולה היא אחת החבטות הקטלניות שיש בסבב – אבל בעוד שבצד השיוויון קיים היגיון גיאומטרי לחבוט את הסרבים הראשונים החוצה, הגשה ל-T בצד היתרון אומרת שאתה מוותר על האפשרות לדחוק את היריב שלך לשולי המגרש ולסדר לו מיקום בעייתי בתחילת הנקודה. מדבדב בחר בכל זאת ללכת לפורהאנד של ג'וקוביץ' ב-63% מהמקרים (לעומת 46% לאורך השנה), נתון די דרמטי שמלמד ששום דבר לא היה מקרי והחשיבה הטקטית היתה שם כבר מהרגעים הראשונים. התוצאה הסופית מוכיחה מעל לכל ספק שזה השתלם לרוסי.

לזכות ברוב הראלים הארוכים? מול ג'וקוביץ'?! ובכן, כן

יתרון נוסף שאיכות ההגשה סידרה למדבדב היא זכייה בראלים הקצרים (0-4 חבטות), אבל לא זו הסטטיסטיקה שצריכה להדאיג את נולה לקראת מפגשים פוטנציאליים מולו בהמשך, אלא זו הבאה: בראלים של 5 חבטות ומעלה, מדבדב ניצח 25-33 (נתוני ה-ATP). כמעט אף שחקן לא מייצר מאזן כזה מול הסרבי. לא בימים הטובים התקפית של נולה, בהם הוא משתדל לא להיגרר בכלל לאורכים הללו, אבל גם לא בימים הפחות חדים שלו – אלו שבהם הוא נשען על יציבות וסומך על יכולות העכביש ההגנתיות שיוהאנסון דיבר עליהן.

***

ואחרי שאמרנו את כל זה, נגיד עוד דבר: זה לא היה יום טוב של ג'וקוביץ'. שפת הגוף לא שידרה חשק, טירוף או מוטיבציית שיא – עוד לפני הרצף המדהים של 7 המשחקונים שמדבדב זכה בהם (החל מ-3:2 לרעתו בסט הראשון, ועד 0:3 לזכותו בשני) – אבל גם אחריו. הדרופ שוטים לא תמיד תוזמנו נכון, יותר מדי כדורים (למעלה מ-60%) כוונו לגב היד הכל כך יציב של הרוסי שאפילו נובאק הודה ש"בקושי מחטיא בקהאנדים", ו-28 טעויות בלתי מחוייבות בשתי מערכות זה באמת מספר גבוה מאוד מאוד. בטח לנולה.

האם היה אפקט לשיטת המשחקים בלונדון שהבטיחה לג'וקוביץ' עוד לפני המשחק שהוא לא יסתבך גם במקרה של הפסד? אולי פשוט יום רע? אולי פשוט משחק נהדר וחכם של מדבדב כפי שפורט כאן למעלה? ואולי קצת מהכל. כך או כך, יממה אחרי הקרב המצוין בין תים לנדאל, קיבלנו עוד מצ'אפ בין יריב הנמנה על הדור הרודף לבין חבר במועדון 3 הגדולים שיהיה כיף מאוד לעקוב אחריו. Stay tuned.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.