ג'וקוביץ' השיג את פדרר. עכשיו הוא רק צריך להשיג אותו שוב

By | דצמבר 20, 2021
Collage of Roger Federer and Novak Djokovic

מאמר שנכתב לפני 6.5 בחן את הרמה ההיסטורית חסרת התקדים אליה הגיע נובאק ג'וקוביץ' בשיאו ואת רמת העליונות של רוג'ר פדרר לאורך זמן, ובמיוחד בשנות הקריירה המאוחרות. רגע לפני שנולה מסתער על המספרים והשיאים המאוחרים של השוייצרי, עצרנו לבדוק כמה מהם הדביק עד כה

***

נובאק ג'וקוביץ' עלה לגמר אליפות ארה"ב בספטמבר האחרון כשהוא יודע שמעבר להשלמת שנה היסטורית, הוא משחק גם על פרס גדול נוסף: זכייה בסלאם ה-21. שנתיים וחודשיים לפני כן, רוג'ר פדרר עלה לגמר ווימבלדון 2019 ופגש את אותו ג'וקוביץ' כשגם הוא במרחק ניצחון בודד מהנפת הגביע ה-21. בגיל 38 (פחות חודש), פדרר שיחק טוב יותר מהסרבי, ניצח בכל קטגוריה משמעותית ואף החזיק בשתי נקודות משחק על ההגשה. אלא שבשני המקרים התוצאה היתה זהה. ג'וקוביץ' הובס באותו גמר בניו יורק על ידי דניל מדבדב, פדרר הפסיד לנולה בפוטו פיניש. שני הטניסאים שמחזיקים בקייס עבה להיותם הטובים בהיסטוריית הענף, לא הצליחו לשבור את מחסום ה-20.

לקריאה נוספת:
עד כמה גבוה הפוטנציאל של קרלוס אלקארס?
יותר מדוייק מה-ATP: כל מה שרציתם לדעת על דירוג ELO
מהי הסטטיסטיקה שמבטיחה ניצחון במשחק טניס?
איך לבחור מחבט טניס? המדריך המושלם לכל הרמות

מהי גדולה על זמנית של טניסאי? לשאלה הזו יש שתי תשובות

מאמר של קרל ביאליק הציף כבר ב-2015 דיון מאוד מעניין בנוגע לפדרר וג'וקוביץ'. דיון שזיהה כבר אז, והיה קשה שלא, את פוטנציאל הגדולה העתידית של ג'וקוביץ' והציב אותו מול האלמנט המרשים ביותר בקריירה של רוג'ר פדרר – ה-Longevity. מונח שניתן לתרגם באופן המילולי ביותר ל"אריכות ימים" ובהקשר יותר "טניסאי" לתוחלת החיים המדהימה של הקריירה של השוייצרי. ביאליק בחן את דירוג ה-ELO לאורך זמן על מנת להוכיח שביחס לאיכות מתחריו, הפיק של נולה (=שיא כושרו) היה עדיף במעט על זה של פדרר ולמעשה על זה של כל שחקן אחר אי פעם.

אלא שבמקביל הוצג במאמר נתון נוסף. ביאליק הבין שלבחון גדולה על פי פיק ספציפי, מרשים שככל שיהיה, יהפוך את המחקר לחסר. שחקן יכול לרשום עונה מופלאה, אפילו חמש כאלו, אבל מצויינות צריכה להיבחן לאורך זמן. לשם כך, הוא עשה שימוש בווריאציה של פורמולת ה-Wins above replacement (שנועדה למדוד ערך של שחקן ספציפי ולהשוות אותו למתמודדים בבייסבול), בכדי לבדוק במשך כמה זמן טניסאי העל ההיסטוריים הבדילו את עצמם מרף המצויינות הגבוה ביותר שנרשם בספורט שלהם.

במילים פשוטות יותר: ביאליק ניסה לבחון עד איזה גיל ולאיזה משך זמן הרמה שהציגו כל הטניסאים הגדולים בהיסטוריה עמדה מעל רף מוגדר מראש של עליונות ביחס לאיכות המתחרים. על פי כל רף ELO שנבחר (רמה חציונית של שחקני טופ 32, 16, 8 ואפילו 2 + בדיקה על פי אחוז הצלחה במשחקים/סטים/גיימים), פדרר היה הגדול מכולם בקטגוריה הזו. השוייצרי הוא הטניסאי ש"הזדקן הכי טוב" בהיסטוריית הענף. ובפער.

רמת השיא שהגיעו אליה הגדולים ביותר. הפיק ההיסטורי של נולה גבוה בשברירי אחוז מזה של פדרר

איך עומד ג'וקוביץ' מודל סוף 2021 מול פדרר בעת שהיה באותו הגיל?

העניין הוא שבעת כתיבת המאמר, 6.5 שנים אחורה, ביאליק לא יכול היה לחזות עד כמה שתי המגמות בהן נגע רק יילכו ויתגברו. הוא לא יכול היה לדעת שג'וקוביץ' ירשום פיק ELO היסטורי אפילו גבוה יותר ושלמעט שנה וחצי נוראית בסטנדרטים שלו, ימשיך להוסיף הישגים, שיאים ו-11 תארי גראנד סלאם נוספים. הוא גם לא יכול היה לדעת שפדרר ימשיך לשחק עד לגיל 40, יחזור בגיל 37 ו-9 חודשים לפסגת הדירוג העולמי ודירוג ה-ELO, ויזכה בעוד שלושה מייג'ורים. האחרון שבהם בגיל 36.5.

כתבת המשך למאמר ההוא של ביאליק מ-2015 טרם פורסמה. לו היתה נכתבת, היא היתה מתעכבת ודאי על השנים הנפלאות שרשם ג'וקוביץ' מאז עלתה לאוויר ואז תוהה גם מה הסיכוי שלו לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שהמשיך להציב פדרר בשנותיו המאוחרות. רגע לפני שהסרבי מסתער על שארית הקריירה ומנסה להוכיח שגם בכל הנוגע למצויינות מאוחרת הוא שווה לשוייצרי, מה שאנחנו יכולים לעשות זה לנסות להעריך את הסיכויים עימם נכנס נולה למשימה הזו.

נובאק סיים את סיים את 2021, אחת משנות השיא בקריירה שלו (לצד 2011 ו-2015) כשהוא בן 34.5. באותו גיל היה פדרר בסופה של עונת 2015. דרך נירמול הגיל של השוייצרי, ניסינו לבחון כיצד נראה הגיליון הסטטיסטי של השניים בגיל 34.5. האם ניתן לנבא דרך כך כיצד ייראו השנים הבאות בקריירה של נולה? מי יודע. אבל לא כואב, וגם די מעניין, לנסות.

בתקופות בהן גדולי הענף צנחו, רוג'ר פדרר פרח. וזה עוד לפני הזכייה ב-3 הסלאמים האחרונים

הנתונים שנולה כבר סגר מול פדרר, ואלו שיהיה לו קשה להדביק

לפני הצלילה למספרים, שתי הבהרות. הראשונה היא מתודולוגית: כדי לייצר השוואה מאוזנת ככל הניתן, עבור כל אחד מהשחקנים הספירה מתחילה בעונה הראשונה בה רשם לפחות 20 משחקי ATP (נובאק 2005, פדרר 1999). השניה היא פרקטית יותר: בשל טבע ההשוואה יש צורך להבדיל פרמטרים השוואתיים שנוגעים להישגים אבסולוטיים לבין אלו שבוחנים אחוזי הצלחה. טבלה מספר 1 פה למטה מתייחסת בדיוק לנתונים מן הסוג השני: כאלו שהסרבי יכול רק לשפר מפה והלאה. הטבלה הבאה תיגע בסוג השני.

שתי נקודות ציון מאוד משמעותיות שג'וקוביץ' רשם השנה נוגעות לשיאים בהם החזיק לפניו פדרר: כמות השבועות במקום הראשון בעולם, וכמות הפעמים בהן סיים שנה קלנדרית בפסגת הדירוג, אבל נולה בן ה-34.5 לא הדביק את פדרר בן ה-34.5 רק בשני הפרמטרים הללו. הוא גם זכה ביותר סלאמים ומחזיק בפער משמעותי מאוד מהשוייצרי בגזרת טורנירי המאסטרס 1000. איך הנתון הנ"ל היה נראה לו היה משוחק ולו טורניר מאסטרס אחד על דשא במהלך הקריירה של פדרר? לא נדע. מה שכן, לזכותו של פדרר עומדת כמות התארים הכללית (שצמחה מאז ל-103), הפער בכמות הזכיות בטורניר גמר הסבב ואלמנט אחד שמכאיב לג'וקוביץ' – היעדר מדליות אולימפיות.

פדרר עד גיל 34.5

ג'וקוביץ' עד גיל 34.5
כמות תארים כללית

88

86

גראנד סלאמים

17

20

שבועות כמדורג 1 בעולם

304

351

סיום עונה כמדורג 1

5

6

מאסטרס 1000

24

37

מדליות אולימפיות

2

0

זכייה בגמר אליפות הסבב 6

5

בכל הנוגע לאחוזי הצלחה, ג'וקוביץ' שולט. אבל יש אבל

בטבלה מספר 2 אנחנו יכולים לראות את ההשוואה בין פדרר וג'וקוביץ' דרך עדשה מעט שונה, כאמור. כאן מדובר במדדים הבוחנים הישגים שונים דרך אחוז הצלחה. כפי שניתן לראות, נולה מחזיק בפער מרשים כמעט בכל הקטגוריות. אלא שבניגוד למספרים בטבלה הראשונה, אלו פרמטרים שעדיין יכולים להשתנות גם לרעתו עד לסיום הקריירה של שני הפנומנים. גם ביודענו שפדרר לא חווה ירידה סטטיסטית משמעותית עד לסופה של 2019, זה לא צריך להוריד דבר ממה שהסרבי השיג מכיוון שההשוואה מנורמלת לפי גיל. ועדיין, כשביאליק כתב על הייחודיות שיש לשוייצרי בכל הנוגע לעקביות ואריכות ימים, הוא התכוון גם לסטטיסטיקות מן הסוג הזה – אלה שלג'וקוביץ' בן ה-35 והלאה לא יהיה קל לשמור בהן על מספרים כמו אלו שהוא מציג כעת.

אם לצלול לנתונים, כמעט בכל קטגוריה (9 מ-12) היתרון הולך לנובאק. אחוזי ההצלחה שלו מול אלו של פדרר נכון לגילו הנוכחי עדיפים כמעט על פי כל השוואה – בסלאמים, בטורנירי מאסטרס, מול כל הסבב, מול יריבים מהטופ-10 והטופ-5, בגמרים ובסטים מכריעים. מה שהשוייצרי עדיין יכול, וסביר מאוד שתמיד יוכל, זה להציג אחוז הצלחה בלתי נתפס של 95% בשתי עונות טניס שונות ונדירות באיכותן (2006 מעל כולן). עונות שעולות אפילו על 2011 ו-2015 הגדולות של נולה.

פדרר עד גיל 34.5

ג'וקוביץ' עד גיל 34.5

אחוז הצלחה כללי

82%

84%
אחוז הצלחה בגרנד סלאמים

86%

88%

אחוז הצלחה במאסטרס 1000

77%

82%

אחוז הצלחה בעונת השיא

95% (פעמיים)

93%

עונות עם מעל ל-90 אחוזי הצלחה

3

2

עונות עם מעל ל-85 אחוזי הצלחה

6

8

אחוז הצלחה בגמרים

66% 70%
אחוז הצלחה במשחקי הטוב מ-5

84%

87%

אחוז הצלחה בסט מכריע

65%

74%

אחוז הצלחה מול יריבים מהטופ-10

66%

69%

אחוז הצלחה מול יריבים מהטופ-5

59%

60%

אחוז הצלחה בשוברי שיוויון

65%

64%

עם הגב לקיר, היתרון הולך לג'וקוביץ'

רבות נכתב כאן בעבר על שני המדדים הסטטיסטיים המשמעותיים ביותר ששחקן צריך לגבור בהם על יריבו כדי לנצח משחק טניס. זכייה ביותר נקודות בסה"כ (TPW) וזכייה באחוז גבוה יותר של נקודות החזרה (DM), בסדר החשיבות הזה, משאירים ליריב הסתברות מאוד נמוכה לסיים עם ידו על העליונה. הטבלה למטה בוחנת אלמנטים הקשורים למקרים בהם פדרר וג'וקוביץ' הפסידו ליריביהם בפרמטרים הנ"ל: האחד, באיזה אחוז ממשחקיהם הם "הסתבכו" ושיחקו עם הגב לקיר ונגד הסטטיסטיקה, והשני- באיזה אחוז מהמקרים הללו הם הצליחו להיחלץ ולנצח. הנתונים בטבלה מספר 3 כאן למטה מגלים כי ג'וקוביץ' הסתבך מעט פחות מפדרר לאורך הקריירה, וגם הצליח להיחלץ יותר. שורה תחתונה שמתיישבת עם התחושה הכללית שנולה עמיד בסיטואציות של לחץ, אם בגלל היכולת המנטלית או סגנון המשחק.

פדרר עד גיל 34.5 ג'וקוביץ' עד גיל 34.5
אחוז משחקים בהם הפסיד ב-TPW

15.8%

14.8%

אחוז משחקים בהם הפסיד ב-DM

15.3%

15.1%

אחוז הצלחה במשחקים בהם הפסיד ב-TPW

4%

6%

אחוז הצלחה במשחקים בהם הפסיד ב-DM

11%

13%

ואחרי הכל, הפרק האחרון בספר הנפלא הזה טרם נכתב

אותו מאמר של ביאליק מ-2015 מסתיים בציטוט נפלא: "הקייס הכי חזק של ג'וקוביץ' להיותו הטוב בכל הזמנים הוא להמשיך לנצח כמה שיותר, ואז להוסיף לפיק ההיסטורי שלו גם גדולה בגיל מאוחר". בחלקו הראשון של המשפט נולה עמד גם עמד. ספק אם תיאר לעצמו שאחד מיריביו הגדולים יגדיר מחדש שוב ושוב את המונח "גדולה בגיל מאוחר", אבל לאור הנתונים שהובאו פה, לסרבי יש את מה שצריך כדי לעמוד גם בקרב הזה.

לקריאה נוספת:
עד כמה גבוה הפוטנציאל של קרלוס אלקארס?
יותר מדוייק מה-ATP: כל מה שרציתם לדעת על דירוג ELO
מהי הסטטיסטיקה שמבטיחה ניצחון במשחק טניס?
איך לבחור מחבט טניס? המדריך המושלם לכל הרמות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.