עתיד הטניס מתחבא במשחק אחד בסיבוב ה-1 באוסטרליה

By | פברואר 6, 2021
Denis Shapovalov and Jannik Sinner

ג'וקוביץ' ותים עשויים להזיע, נדאל ומדבדב הרבה פחות, אך הממתק האמיתי במלבורן הוא הקרב בין דניס שאפובלוב ליאניק סינר כבר בסיבוב הפתיחה. הכל על הגרלת אוסטרליה

***

אם תשאלו לא מעט מהטניסאים והטניסאיות המקצועניים/יות בסבב, הם יספרו לכם שהם בכלל לא מסתכלים על ההגרלה שקיבלו. העיניים שלהם, לדבריהם, מתפקסות רק ביריב או יריבה הבאים וההכנה מתמקדת תמיד בסיבוב הבא בלבד. בין אם זהו באמת המצב או לא, אין ספק שאחד מענפי הספורט הכי פופולריים בקרב חובבי הטניס הוא לדבר על ההגרלות: מי אכל אותה, מי הרוויח, מי הסוס השחור ומי יכול ללכת עד הסוף. זהו אכן ספורט מאוד נחמד, ובעידן הרשתות החברתיות זה גם חומר נגיש לייצור פוסטים נפיצים שיניבו עשרות תגובות ו-ויכוחים. אבל באותה נשימה, זהו ספורט "חלקי" במובן שאינו לוקח בחשבון את העובדה שהגרלה – חשובה ככל שתהיה – היא בסופו של דבר בערך כמו יד בפוקר: גם אם קיבלת אחת טובה, אתה עדיין צריך ללמוד איך לשחק איתה.

מעבר לכך, הגרלה היא אלמנט אחד מבין אחרים – בראש ובראשונה כושר, ואז גם משטח – שיכולים להכריע פוטנציאל של שחקן ללכת רחוק. אבל כמו שאמרנו, עדיין כיף לשבת ולנתח הגרלות, ואז גם לנסות להעריך מה צופן לנו העתיד הקרוב לאחר פרסום ההגרלה הראשית של אליפות אוסטרליה הפתוחה 2021.

הפייבוריט הברור לזכייה, אבל זה לא יבוא בקלות. נובאק ג'וקוביץ'
Novak Djokovic hitting a forehand

לקריאה נוספת
הברומטר האמיתי: על הבקהאנד של רוג’ר פדרר
מהי הסטטיסטיקה שיכולה להבטיח ניצחון במשחק טניס?
היום שאחרי מחר: איך ייראה הטניס בלי פדרר, נדאל וג’וקוביץ’?
האם הקורונה פגעה בטניס העולמי? כן, אבל גם לא…

לג'וקוביץ' לא צפויים חיים קלים. לזברב, על פניו, כן

נתחיל ברבע הראשון (והעליון) של ההגרלה. באופן טבעי, העיניים נשואות למדורג ראשון בעולם, למי שזכה 8 פעמים באליפות אוסטרליה, ולמי שסוכנויות ההימורים (ואולי גם השכל הישר) מסמנים כפייבוריט ברור לזכות גם בפעם התשיעית. ממבט ראשון, העסק לא אמור להיות קל מדי לג'וקוביץ'. על סיבובי הפתיחה הוא אמור להתגבר (מפגש שלו מול סטפאנו טראבליה עשוי להיות מעניין), אבל אם וואורינקה יצליח להגיע לשמינית, מדובר במצ'אפ לא פשוט בכלל עבור נולה. זה כבר הוכח בשני גמרי סלאם בפועל, ואם לשפוט על פי דברים שהשוייצרי אמר בעצמו בראיון עם כריסי אוורט, מבין 3 הגדולים – הוא מעדיף תמיד לשחק מול ג'וקוביץ'. מכמה שחקנים הייתם מצפים לשמוע משפט כזה בשנת 2020? ועם זאת, השאלה היא האם וואורינקה יגיע בעצמו לשמינית. ודאי כשבסיבוב השלישי ייתכן מאוד שיחכה לו מילוש ראוניץ' שניצח אותו בכל אחד מ-3 המפגשים ביניהם בסלאמים.

מי שלא ממש יכול להתלונן על הדרך בה הכוכבים הסתדרו לו הוא אלכסנדר זברב. הנטייה שלו להסתבך בסיבובים ראשונים של מייג'ורים הפכה לפחות ניכרת בשנה האחרונה, ושום מכשול בלתי עביר לא מחכה לגרמני בדרך לפייט אפשרי עם ג'וקוביץ', במשחק שרק בסוף השבוע הסתיים בסט שלישי צמוד לטובת הסרבי ב-ATP CUP.

שורה תחתונה
תיאורטית, הדרך של נולה לגביע אוסטרליה נוסף עשויה להיראות כך: שארדי-טראבליה/טיאפו-פריץ-וואורינקה/ראוניץ'-זברב-תים-נדאל. מאוד מאוד לא סימפטי משמינית הגמר והלאה.

בשנה שעברה נפגשו בגמר, הפעם נפלו באותו חצי. ג'וקוביץ' ותים

דומיניק תים יזיע, וגם: על המשחק הכי מרתק בסיבוב הראשון

בדיוק כמו נולה, גם דומיניק תים – שרק לפני מספר חודשים הוסיף לרזומה תואר סלאם ראשון בקריירה – לא צפוי ללקק דבש. למעשה, מבין הלא מדורגים שיכולים להוות איום כלשהו, שלושה נחתו ברבע שלו. את המסוכן והלא צפוי מהם, ניק קיריוס, הוא עשוי לפגוש כבר בסיבוב השלישי. אם אכן יהיה כך, זה יהיה אחד ממשחקי הטורניר. שני הלא מדורגים האחרים – מארין צ'יליץ' וקיי נישיקורי – נראים פחות מפחידים בעת הזו, אך מצד שני, אם תים יצלח את הקשיים הראשוניים, פאבלו קארנו בוסטה הוא יריב נוח יחסית לשמינית הגמר. דייגו שוורצמן הוא המדורג הבכיר שתים צפוי לפגוש ברבע אם שניהם יגיעו לשם. אבל הדרך של הארגנטיני לשם עוברת דרך האיזור הכי מסקרן שסידרה לנו ההגרלה. רבע שכולל גם את אחד המשחקים הכי מעניינים בסיבוב הראשון, אם לא המעניין מכולם.

לא בטוח מי מבין דניס שאפובלוב ויאניק סינר צריך להתבאס יותר על כך שהגריל את השני, אבל אם צריך לבחור זה יהיה כנראה הקנדי. על סיפור הפריצה המופלא של סינר בן ה-19, כבר נכתבו לא מעט מילים. כולל באתר הזה. בדיוק מהסיבות הללו האיטלקי סומן כ'לא מדורג שהמדורגים הכי יחששו לקבל'. התיק הזה נפל על שאפובלוב בעל כורחו, אבל באותה מידה גם על סינר שהיה מעדיף בעצמו לקבל יריב לא מדורג. עבורנו, מה לעשות, היעדר האידאליזם הזה הוא אידאלי, והוא בדיוק מה שמסדר לנו כבר בסיבוב הפתיחה קרב טניס מרתק שלא כדאי להחמיץ.

סיפור פריצה מדהים, בכל קנה מידה. סינר
Jannik Sinner

מדוע מדובר במשחק מרתק? משתי סיבות עיקריות. הראשונה שבהן היא המקום בו נמצאים השניים בקריירה. קצת מצחיק לחשוב שאם נחבר את הגילאים של שניהם נחצה ממש במעט את זה של רוג'ר פדרר, אבל זו בדיוק הנקודה. הקרב בין שאפובלוב (בן 21) לסינר במלבורן יפגיש שני שחקנים שעל פניו מחזיקים בכל מה שצריך כדי להיות הפדררים והנדאלים של השנים הקרובות. גם אם לא ברמת הכישרון ההיסטורית, לפחות בדומיננטיות בצמרת הדירוג. למעשה, אם שניהם לא יהיו דיירי קבע בטופ 5/10 העולמי וייאבקו על סלאמים (לכל הפחות), כנראה שאיזה פנצ'ר קרה בדרך. שאפובלוב עצמו היה מרחק מערכה מחצי גמר ה-US OPEN רק לפני חמישה חודשים ומיד לאחר מכן נכנס לראשונה בקריירה לטופ 10, סינר (מדורג 37) הוא נכון להיום המדורג הצעיר ביותר בטופ 100, ובנוסף הטניסאי שזינק הכי הרבה מקומות ב-2020.

הסיבה השנייה היא הדמיון והשוני בסגנונות של השניים. סינר ימני, שאפובלוב שמאלי. לסינר חבטת גב יד בשתי ידיים מהכבדות והחזקות בסבב, לשאפובלוב בקהאנד יד אחת יפהפה. סינר הוא אחד המחזירים היעילים בעולם כבר בגילו, שאפובלוב הוא מגיש טוב מאוד (בין ה-20 הראשונים בעולם באחוז זכייה נקודות על הגשה ראשונה) שאם רק יעלה את אחוזי ההכנסה של הסרב ויימנע משגיאות כפולות, יהפוך למגיש מעולה. שאפובלוב יודע לשחק ברשת, סינר כמעט שלא מאפשר ליריבים להגיע לשם תודות לחבטות קרקע עוצמתיות שדוחפות אותם לאחור. לשניהם פורהאנד טוב מאוד, ובעיקר יכולת ורצון לשחק באגרסיביות ולחפש סוף לנקודה. סינר קר כמו קרחון, שאפובלוב יותר מוחצן וקולני. בקיצור, כיף חיים. ורגע, זה לא הכל: המנצח בין השניים עשוי לפגוש בסיבוב השלישי את הצלע השלישית בטריו הצעירים האטרקטיביים – פליקס אוג'ר אליאסים בן ה-20. אבל על כך כשנגיע, אם נגיע.

שורה תחתונה
לקום בכל שעה בשביל שאפובלוב – סינר, ולחובבי הז'אנר: לקוות גם שתים מול קיריוס ייצא לפועל.

עתיד הטניס העולמי במשחק אחד עם פוטנציאל עצום. שאפובלוב
Denis Shapovalov

נדאל מחכה לציציפאס, מדבדב לרובלב. וגם: שימו לב טוב לקרלוס אלקארז

הרבע ה-3 של ההגרלה (מלמעלה) נראה כמו הרבע היותר נוח לחיזוי. אנדריי רובלב, ה-שחקן של העונה שעברה בסבב שלקח 5 תארים וכבר הגיע פעמיים לרבעי גמר בסלאמים, לא אמור להתקשות עד לשמינית, אבל אם יחכה לו שם רוברטו באוטיסטה-אגוט, זו כבר תהיה עליית מדרגה ברמת הקושי. ועדיין, הרוסי שניצח בשני המפגשים האחרונים בין השניים, יהיה הפייבוריט ויהי מה, ואם יעבור את הספרדי, קשה לראות יריב אחר ממתין לו ברבע מאשר דניל מדבדב. בורנה צ'וריץ' ודויד גופן ינסו לחסום את מדבדב, הזוכה הטרי בטורניר גמר הסבב, אבל רבים וטובים ניסו ולא הצליחו. בטח לא על משטח קשה.

שורה תחתונה
0:3 במשחקים, 0:7 במערכות. זהו המאזן בין מדבדב לרובלב נכון לכרגע (לטובת מדבדב). הגיוני שהפעם יהיה לו קשה יותר, הגיוני גם ששוב ינצח.

רפאל נדאל, סטפנוס ציציפאס. מתאו ברטיני, קארן חצ'אנוב. פאביו פוניני, קווין אנדרסון. כל השמות הללו שובצו ברבע התחתון של ההגרלה, אבל אם לחפש ביניהם את השם הקטן שעשוי להיות מאוד מאוד גדול בשנים הבאות, זהו
קרלוס אלקארז. הספרדי הצעיר ממורסיה, שעדיין לא מלאו לו 18, הפך להבטחה העצומה של הסבב כבר בשנה שעברה בה זכה ב-3 צ'לנג'רים ורשם ניצחון על שחקן טופ 50 כבר בגיל 16, אבל רגע לפני אוסטרליה הוא הוסיף לכך גם ניצחון מאוד יוקרתי על דויד גופן בטורניר ההכנה באדלייד – התוצאה הטובה ביותר בקריירה של ילד שהיה בן 5 כשהבלגי הפך למקצוען. כשגופן נשאל על אלקארז, הוא ענה בפשטות: "הוא חיסל אותי היום. אז הייתי אומר שהוא די טוב". הגעה לסיבוב שלישי במלבורן תהיה הישג עצום עבור אלקארז. כל דבר מעבר לשם הוא כבר חלום.

Rafael Nadal slice

פאביו פוניני, אחד שיודע להציק לרפאל נדאל וכבר העיף אותו בסלאם למרות פיגור של 2:0 במערכות, ייאבק, כך נראה, עם אלכס דה מינור האוסטרלי על הזכות או העונש לפגוש שוב את רפא בשמינית. ברבע אמור לחכות לנדאל
סטפנוס ציציפאס, אלא שהדרך שלו לשם מעט טריקית יותר. אנדרסון, ברטיני, ועוד לפני כן הורקאץ' הפולני, יכולים לעשות צרות ולגבות מחיר מהיווני, למרות שיהיה עדיף משמעותית על כל אחד מהם (אולי פרט לברטיני).

שורה תחתונה
נדאל – מדבדב בחצי, אם יקרה, הוא חומר לקלאסיקה מיידית ביריבות שהפכה פנטסטית לצפייה.

לקריאה נוספת
הברומטר האמיתי: על הבקהאנד של רוג’ר פדרר
מהי הסטטיסטיקה שיכולה להבטיח ניצחון במשחק טניס?
היום שאחרי מחר: איך ייראה הטניס בלי פדרר, נדאל וג’וקוביץ’?
האם הקורונה פגעה בטניס העולמי? כן, אבל גם לא…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.