המשחק שרימה את חוקי סטטיסטיקת הטניס

By | יוני 5, 2021
Alejandro Davidovich Fokina vs Casper Ruud stats sheet

אליפות צרפת הפתוחה סידרה מפגש דרמטי ומרתק בין שניים מהצעירים המבטיחים בסבב. בסיומו, שחקן שעל פי הנתונים החזיק ב-4% אחוזים לנצח, סיים עם חיוך גדול על הפנים. איך זה קרה, ולמה פדרר וג'וקוביץ' קשורים? ההסברים בפנים

***

זה קורה פעם בכמה זמן. מומחי סטטיסטיקה קוראים להם אנומליות, יש שמכנים אותם "משחקי לוטו", ויש מי שלא תמיד שמים לב אליהם כי התוצאה היא הדבר החשוב ביותר בספורט בסופו של יום. אבל זה לא אומר שאי אפשר לשים עליהם זרקור, ובטח שלהאיר אותו חזק חזק כשמפגשים כמו זה מן הסיבוב השלישי של אליפות צרפת הפתוחה 2021 קורים.

נתחיל מההתחלה – על מה אנחנו מדברים? ובכן, בצהרי יום שישי התמודדו שני שחקנים צעירים מהמבטיחים שיש היום בסבב – אלחנדרו דוידוביץ'-פוקינה (מספרד) וקאספר רוד (נורבגיה), על הכרטיס לשמינית גמר רולאן גארוס. במשך 4 שעות ו-35 דקות מתישות, לעיני קהל שהגיב לכל נקודה כאילו היא שער ניצחון בגמר יורו וכשבתווך הפסקת גשם שתמיד מעצימה דרמות, הצמד סיפק טניס כיפי ותחרותי שהסתיים באופן טראגי ונפלא גם יחד: הספרדי ניצל את נקודת המשחק החמישית שלו בסט חמישי מתיש כדי לסמן וי ולהפוך לאחד מ-16 האחרונים בטורניר.

לקריאה נוספת:
דירוג הטניס העולמי: כל מה שרציתם לדעת
הקורונה פגעה בטניס העולמי? כן, אבל גם לא
איך לבחור מחבט טניס? המדריך המושלם לכל הרמות
פדרר, נדאל וג'וקוביץ' בדרך לנצח עוד קרב היסטורי

הסטטיסטיקות ש(כמעט) אף פעם לא משקרות

כעת, עצירה קטנה לשם תזכורת למאמר אחר שעלה פה בבלוג בעבר ודן בשתי הקטגוריות הסטטיסטיות בהן שחקן צריך להפגין עליונות על היריב כדי (כמעט) להבטיח לעצמו ניצחון במשחק טניס. אחת מהן היא, בפשטות, לזכות ביותר נקודות במהלך המשחק כולו. השנייה – לרשום אחוז הצלחה גבוה יותר כמחזיר, משמע לזכות באחוז גבוה יותר של נקודות מסך הנקודות בהן היריב היה זה שהגיש.

כאן למטה אתם יכולים לראות עד כמה חריג מצב בו זכייה בפחות נקודות מביאה לניצחון, ולא ממש משנה אם מדובר במשחק של הטוב מ-3 או 5 (הנתונים מאתר Inpredictable). באשר לפרמטר השני, הקשור להחזרות – רק 7.2% אחוז מהמשחקים מנוצחים על ידי שחקן שהיה נחות בקטגוריה הזו מול יריבו, ורק 7.4% מהמערכות. ומה קורה כשמשלבים בין צמד הקטגוריות – גם זכייה ביותר נקודות וגם באחוז גבוה יותר כמחזיר? ובכן, במצב בו טניסאי עליון בשתיהן, הסיכוי שלו להפסיד עומד על 4% בלבד.
Tennis stats

אלחנדרו דוידוביץ'-פוקינה בתפקיד נובאק ג'וקוביץ'

בעל כורחו של הראשון ולשמחתו של השני, אחד המפגשים הכי זכורים בין רוג'ר פדרר לנובאק ג'וקוביץ' יהיה לנצח זה שהתקיים בגמר ווימבלדון 2019. זה היה משחק שבו פדרר עשה הכל נכון, כולל לגלות עליונות בשני הפרמטרים המדוברים, רק כדי לגלות את הצד הרע של האנליטיקה ולרדת מנוצח מהתמודדות שעל פי כל מדד הגיע לו לנצח. הסיבה המרכזית היתה שבעוד שבשני הסטים שהשוייצרי לקח, הוא היה טוב משמעותית, הסרבי גירד 3 מערכות בטיי ברייקים שבכולם יחד ביצע 0 טעויות בלתי מחוייבות (לעומת 11 של פדרר).

שימו את שמות השחקנים ואת המעמד בצד, והמשחק בין דוידוביץ'-פוקינה לרוד בצרפת לא היה שונה מדי במהות. רוד זכה ביותר נקודות סה"כ (173:188) והחזיר טוב יותר (זכה ב-44% לעומת 39% של פוקינה, אבל הוא לא מי שיזכה לשחק בשמינית הגמר.

והנה למה: רוד אמנם זכה בסטים השני והרביעי כשהוא לוקח 53 נקודות לעומת 23 בלבד של דוידוביץ/-פוקינה. בין אם הספרדי שמר כוחות או לא, מדובר בפער עצום (באחוזים – רוד לקח 69% מהנקודות), שהתבטא ב-2:6, 0:6. הנורבגי היה גם עדיף בשתי המערכות הללו במדד השני, זה שבוחן את אחוז הזכייה כמחזיר.

מנפלאות האנומליה. הסטטיסטיקה של גמר ווימבלדון 2019
Federer vs djokovic Wimbledon 2019 stats

לעומת זאת, הסטים בהם זכה דוידוביץ'-פוקינה (פעמיים 6:7, פעם אחת 5:7), הסתיימו במאזן נקודות כללי של 135:150 לזכותו. באחוזים זה אומר שהספרדי לקח 52.6% מהנקודות לעומת 47.4% של היריב. פער קטן בהרבה מזה הקודם שהוזכר פה שאומר שאת הסטים שלו דוידוביץ'-פוקינה "גירד". אלא זה הלא בדיוק העניין: בדיוק כמו ג'וקוביץ', דוידוביץ'-פוקינה היה שם בנקודות וברגעים הקריטיים מעט יותר מרוד. ואת 4% שהאמפיריקה והנתונים המוקדמים השאירו לו לניצחון, הוא מיקסם באופן פנטסטי.

***

באולפן יורוספורט לסיכום אירועי היום, מאטס וילאנדר וברברה שאט עסקו גם הם, איך לא, ב"עיוות" הסטטיסטי החריג. "זה מה שכל כך יפה בשיטת הניקוד של הספורט שלנו", אמר השבדי. "אתה יכול לנצח במשחק שזכית בו בפחות נקודות". לא ששאלו את קאספר רוד  שירד מהמגרש עם חולצה ספוגת חימר וכף יד מדממת מנפילה במשחקון הסיום, אבל לו היו שואלים, מעניין מה היה חושב על הקביעה הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.