ג'וקוביץ' שוב עבר על "הכללים". הפעם זה השתלם לו

By | מרץ 2, 2021
Novak Djokovic

בין הבקהאנד הנהדר למשחק ההגנה והריטרן הנפלאים, יש לסרבי חבטה אחת שאיננה מוערכת מספיק: ההגשה. על הנשק הטקטי של נולה, והסיבה בגללה הפך לקטלני מהרגיל באליפות אוסטרליה 2021

***

"אמרתי לנובאק: במקום שאתה תתעסק באחוזים, למה שהיריב לא יתעסק בלהסתגל אליך?"

גוראן איבניסביץ' מעולם לא היה טיפוס ששומר את דעותיו ומחשבותיו לעצמו. בהיותו הלא פוליטיקאי שהוא, הקרואטי התבטא מאוד בנחרצות באשר לשימוש בסטטיסטיקות ואנליזות שהפך רווח, בעת שהצטרף לצוות האימון של נובאק ג'וקוביץ'.

* כל התכנים שעלו לאתר במהלך אליפות אוסטרליה 2021 מחכים לכם כאן *

חוויות ממלבורן, 3 הגדולים ולאן הולך הטניס? גלעד בלום בראיון לטניס 360 
אסלן קראצב במספרים: עד כמה נדירה היתה הריצה שלו באוסטרליה?
הדבר האמיתי: על הערב הנדיר של דניל מדבדב מול ציציפאס בחצי הגמר
גם מנטלית: דומיניק תים כבר סגר את הפער על פדרר, נדאל וג'וקוביץ'

"המקום שניתן לזה הוא מוגזם. בטניס אסור להעמיס יותר מדי על המוח ואיכשהו הגענו למצב בו האנשים הלא נכונים הפכו לאנשים החשובים בענף", שיתף אז איבניסביץ'. "אמרתי לנובאק: אתה השחקן הכי טוב בעולם. במקום שאתה תתעסק באחוזים, למה שהיריב לא יחשוב איך הוא מסתגל אליך?".

טניסאי על, עם או בלי עיסוק באנליטיקה. ג'וקוביץ'
Novak Djokovic hitting a forehand

***

בין אם תסכימו עם הקרואטי, אלוף ווימבלדון ב-2001 ובין אם לאו, כשדיבר על "אנשים לא נכונים", כנראה שהתכוון בין היתר לקרייג אושנסי. האוסטרלי, אולי אנליסט הטניס הבכיר בעולם כיום, תיפקד כיועץ של ג'וקוביץ' בתחום בין השנים 2017-2019, ומפעם לפעם עדיין מפרסם בבלוג שלו מאמרים מקצועיים וניתוחי משחקים שנוגעים בטקטיקות המשחק של הסרבי. אחד מהמאמרים הללו כיוון לאחרונה זרקור לאחת החבטות הלא מוערכות מספיק של הסרבי – וכזו שנראתה אפילו קטלנית מהרגיל מתחילת 2021, ובמהלך אליפות אוסטרליה: ההגשה.

ללכת עם הסרב לבקהאנד, כמעט תמיד. נכון? אז זהו, שלא בטוח

לפני כל דבר אחר, בואו נלך למספרים. מה הם אומרים? ובכן, בראש ובראשונה שככל הנראה לא מדובר רק בתחושה. ב-2 עונות בלבד בקריירה שלו, נולה חצה את רף הזכייה ב-70% מנקודות ההגשה שלו – 2013 ו-2015 (שנחשבת לטובה בקריירה שלו ולאחת הטובות בהיסטוריית הטניס). ב-9 משחקיו הרשמיים מינואר והלאה, הנתון הזה עומד על 71%.

הדרך לשיפור הזה יכולה להיות מורכבת ממספר שבילים: למשל, דומיננטיות מוחלטת בראליז שהופכת את הזכייה בנקודות הללו לקלה יותר על אף הגשה לא מושלמת. או אולי שנה ספציפית בה לג'וקוביץ' יצא פחות להתמודד עם המחזירים הטובים בעולם. גם אחוז הכנסה גבוה של סרב ראשון יעזור תמיד כמובן להשגת הסטטיסטיקה הרצויה הנ"ל, אבל ישנה גם עוד אפשרות: בחירה טקטית נבונה ודי חריגה של מיקום הסרב.


"באופן מסורתי, מנטרת הטניס מכתיבה לנו שהיעד הנכון לשגר אליו את ההגשה הוא הבקהאנד של היריב, ובמקביל לשלוח מדי פעם הגשה מפתיעה לכיוון הפורהאנד", כותב אושנסי במאמר שלו. את הרציונל כל שחקן טניס שהתחרה בעבר וכל חובב טניס שצפה במספיק משחקים יכול להבין. הבקהאנד היא לרוב החבטה שמייצרת פחות ווינרים (ופחות טעויות) כשהיא נחבטת בראלים. מכאן שהגיוני בהחלט לטווח אותה ולא את כף היד של היריב, נכון?

לא אם שואלים את נובאק ג'וקוביץ', שמניתוח 7 משחקיו במלבורן עולה דפוס ההגשה הבא:
סרב ראשון לצד ה-Deuce (שיוויון): יעד עיקרי – הפורהאנד של היריב.
סרב שני לצד ה-Deuce: יעד עיקרי – הפורהאנד של היריב.
סרב ראשון לצד ה-Ad יתרון: יעד עיקרי – הפורהאנד של היריב.
סרב שני לצד ה-Ad: יעד עיקרי – הפורהאנד של היריב.

* "יעד עיקרי" = שליש ריבוע הסרב אליו כוונו הכי הרבה הגשות מבין האפשרויות: Wide, body או ה-T-point

המספרים מלמדים שג'וקוביץ' בחר נכון. לפחות באוסטרליה

בהנחה שמדובר ביריב שחובט ביד ימין (90 אחוז מהשחקנים בסבב, וכל אחד מן היריבים שנולה פגש באוסטרליה), יש היגיון בלחבוט לפחות את הסרב הראשון לצד ה-Deuce לכיוון כף היד, וזאת על מנת להוציא אותו מתחומי המגרש ולפתוח אפשרות לחבטה שלישית יעילה. אבל מה לגבי שאר המקרים? אושנסי מסביר שמבדיקות שערך בזמן שעבד עם ג'וקוביץ' גילה שגם כשמדובר בסרב השני ל-Deuce האפקט זהה, זאת למרות שמדובר במהלך מסוכן לכאורה (הגשה חלשה יחסית לצד החזק של היריב).

ומה באשר לצד ה-Ad – טירגוט הפורהאנד עדיף כי הוא, כך מסתבר, האופציה הרעה במיעוטה. מדוע? כי כאשר נולה מגיש לבקהאנד של היריב במצב של יתרון, 1) יותר כדורים חוזרים למגרש ו-2) הם מגיעים רוב הזמן כקרוסים חזרה לגב היד של הסרבי ולא לכף היד. (לנולה יש אמנם חבטת גב יד מהטובות בכל הזמנים, אבל כל טניסאי שואף שהחבטה השלישית – והראשונה אחרי הסרב – תצא מהפורהאנד שלו).

הולך נגד אחת ממנטרות הטניס העל זמניות. נובאק עם גביע אוסטרליה

אושנסי לא עוצר בהבאת הנתונים המספריים באשר למיקומי ההגשה של ג'וקוביץ' או קובע כי מדובר בטקטיקה מוצלחת רק מתוך העובדה שהסרבי זכה באליפות אוסטרליה. בהמשך המאמר שלו הוא הולך ובודק האם בשורה התחתונה אחוז ההצלחה של נולה בקטגוריות המפרקות את הסרב לגורמים גבוה מממוצעי הטורניר. ובכמה.

חשוב להזכיר שוב: בחלק מהקטגוריות יכול שחקן לככב רק מפני שהוא עדיף "בטניס" על היריבים שלו. משמע, זכייה באחוז גבוה של נקודות על הסרב השני יכולה להיגרם גם מכך שבמצב נייטרלי בהתחלת נקודה, ג'וקוביץ' יהיה טוב מכמעט כל יריב בסבב. או למשל, אחוז המרה/שמירה גבוה של נקודות שבירה יכול להיזקף לזכות החוסן המנטלי המוכח שלו.

ובכל זאת, שימו לב לפרמטרים הבאים: אחוז הכנסה של סרב ראשון, אחוז זכייה על הסרב הראשון, אחוז זכייה על הסרב השני, אחוז הגשות ראשונות ושניות שהוחזרו למגרש (על ידי היריב), אחוז נקודות שבירה שנשמרו, ואחוז זכייה במשחקוני הגשה – בכל אחד ואחד מהם ג'וקוביץ' רושם מספרים שעדיפים על ממוצעי הטורניר הכלליים. לעיתים בפער של 10 אחוזים ומעלה. מרשים ביותר.

טרנד טקטי חדש? אולי, אבל נחכה עם מסקנות סופיות

מה כל זה אומר? האם אפשר לגזור מכך אמירה על טרנד חדש שרווח וימשיך לגדול ולהתעצם בטניס העולמי: טירגוט הצד החזק מסורתית של היריב בהגשה? התשובה לכך עדיין לא ידועה ודורשת עוד נתונים. ולאורך זמן. מה שכן אפשר זה לגלות, ולא בפעם הראשונה, שהמדורג ראשון בעולם הוא שחקן שחושב. טניסאי שלומד ושמבין את חשיבות האמפיריקה בספורט.

הוא לא היחידי בעניין הזה, אבל כשמדובר בענף שעדיין לא חווה בפול אימפקט את מהפכת האנליטיקה, תודו שנחמד להשתמש מדי פעם בטניסאי הטוב בעולם כפרזנטור.

לקריאה נוספת:
הקורונה פגעה בטניס העולמי? כן, אבל גם לא
איך לבחור מחבט טניס? המדריך המושלם לכל הרמות
פדרר, נדאל וג'וקוביץ' בדרך לנצח עוד קרב היסטורי
דירוג הטניס העולמי: כל מה שרציתם לדעת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.