אסלן קראצב במספרים: עד כמה נדירה הריצה במלבורן?

By | פברואר 17, 2021
Aslan karatsev

הקילריות בנקודות השבירה, יעילות הסרב השני, וההחזרות הנפלאות: הרוסי מטריף את עולם הטניס, וחלק מהמספרים שייצר עד כה באוסטרליה מלמדים שההייפ מוצדק. גם בקנה מידה היסטורי

***

השחקן השני אי פעם שעולה מהמוקדמות לחצי גמר אליפות אוסטרליה הפתוחה, החמישי אי פעם שעולה מהמוקדמות לחצי גמר סלאם בכלל. סנסציה, סיפור סינדרלה, סוס שחור, וכמובן – הרקע הישראלי. הכל כבר נאמר, כך נראה, על אסלן קראצב, שביום חמישי ינסה להמשיך את הריצה יוצאת הדופן שלו במלבורן כשמולו אחד האתגרים הכי גדולים שיש לטניס העולמי להציע: מפגש מול נובאק ג'וקוביץ'. ועוד ברוד לייבר ארינה.

*כל התכנים שעלו ויעלו באתר במהלך אליפות אוסטרליה 2021 מחכים לכם כאן *

לקריאה נוספת:
חוויות ממלבורן, הימורי אוסטרליה, וטניס בכלל: גלעד בלום בראיון לטניס 360
הבטיחו וקיימו: עוד זווית על המשחק הנפלא בין דניס שאפובלוב ליאניק סינר
גם מנטלית: דומיניק תים כבר סגר את הפער על פדרר, נדאל וג'וקוביץ'

רגע לפני כן, בואו ננסה לייצר פרספקטיבה נוספת למה שעושה הרוסי במלבורן בשבוע וחצי האחרון, והפעם מבחינה מספרית. במילים אחרות: ננסה להבין עד כמה חריגה סטטיסטית ההופעה של שחקן שכפי שרואות עיניכם כאן למטה – ניצח בכל חייו (עד לפני אליפות אוסטרליה) 3 משחקים בטורנירי ATP 250 ומעלה. מאז הוא ניצח עוד חמישה בלבד, אבל חמישה שהפכו אותו לסיפור הענק שהוא.

לפני שצוללים פנימה, צריך לזכור דבר אחד חשוב: כשבוחנים ריצה משוגעת אחת, מרשימה ככל שתהיה, מספר המשחקים שנלקחים בחשבון הוא לא גבוה. יש כאן יתרון וחיסרון. החיסרון הוא שקשה יהיה לייצר מסקנות חד משמעיות או תחזית מספיק אמינה לגבי איך תיראה הקריירה של קראצב מכאן והלאה. היתרון הוא הידיעה מראש שזה לא מה שאנחנו מנסים לעשות. הרעיון הוא אך ורק להבין איפה המספרים שייצר הרוסי באוסטרליה היו שמים אותו כנגד מובילי מדדים ההיסטוריים, ומול הטובים בעולם בקטגוריות המדוברות. והעובדה ששיחק מול כמה יריבים, בכמה רמות, דווקא פועלת לטובתנו במקרה הנ"ל.

שובר, בלתי שביר. התפקוד של קראצב ברגעי לחץ: בטופ העולמי

מאז שפרץ בסערה לתודעה (כנראה שרק לאחר הניצחון הדי מדהים בחד צדדיותו מול דייגו שוורצמן בסיבוב השלישי), עניין קור הרוח תופס מקום משמעותי בדיונים סביב קראצב. קשה לייצר תובנה אחת אוניברסלית לגבי מה קורה במוחו ובנפשו של אנדרדוג עלום שם, שלפתע הופך לתופעה ספורטיבית עולמית, ומשום מקום מרגיש שפתאום גם לו יש מה להפסיד. מה שכן יש אלו מספר דרכים אמפיריות דרכן ניתן לבדוק עד כמה "עמיד" טניסאי ברגעי לחץ.

אחת הקטגוריות העיקריות בתחום היא התפקוד בנקודות השבירה (בעיקר שמירה עליהן, אבל בהחלט גם אחוז ההמרה כשהיריב שלך הוא שמחזיק בהן). האם אסלן קראצב סיפק עד כה מספרים שמשקפים את ההישג התקדימי שרשם?

בלתי שביר. קראצב קרדיט: Steven Pisano, cc generic license
Aslan karatsev

התשובה: בהחלט כן. נתחיל בשמירה על נקודות השבירה. קראצב עמד בפני 38 אפשרויות שבירה של היריב על הסרב שלו והציל 27 מהן. באחוזים זה אומר 71%, ומנקודת מבט היסטורית (ועל פי הנתונים הרשמיים באתר ה-ATP) הנתון הזה לבדו היה שם אותו במקום השני אי פעם מבין כל השחקנים הפעילים ב-30 השנים האחרונות. מעט מעל איבו קרלוביץ', וקצת לפני ג'ון איזנר ומילוש ראוניץ'. את המאפיין הזהה להם כולכם מכירים – סרב רצחני. לקראצב יש הגשה יעילה אבל היא לא נשק יום הדין, ועדיין הנה הוא כאן איתם באותה שורה.

גם מן העבר השני של המגרש קראצב מצטיין בכל מה שנוגע לנקודות שבירה. לו עצמו היו 59 אפשרויות שבירה במהלך הטורניר, עד לחצי הגמר. הוא מימש 32 מהן, משמע 54% אחוזי המרה. מבין השחקנים הפעילים, נדאל הוא העליון בקטגוריה עם 45.1% "בלבד". פער ענק לטובת הרוסי שהיה מתמקם ראשון גם ב"טבלת האי פעם" לו העולם היה מגיע לקיצו ממש עכשיו.

מחזיר נהדר, שעדיף לא להחטיא סרבים ראשונים מולו

לאורך הקריירה, נובאק ג'וקוביץ' זוכה ב-42% אחוזים מהנקודות כמחזיר על משטחים קשים. רפאל נדאל זוכה ב-40%. ב-5 משחקיו באליפות אוסטרליה הפתוחה 2021, אסלן קראצב העמיד בקטגוריה הזו נתון של כ-47% אחוזים. לא בטוח שצריך, אבל אם נקזז לרגע את ה-63.5% אחוזים שרשם מול גרסימוב בסיבוב השני (מספרים שנראים מעט כמו אנומליה), הנתון הזה יורד ל-43% ומשאיר אותו עדיין עם הראש והכתפיים לפני שני מחזירי העל של העידן הנוכחי.

כעת בואו נפרק לרגע את הריטרן לסרב ראשון ושני. קראצב לוקח 41 אחוזים מהנקודות על הסרב הראשון של היריב. אם נוריד שוב את המפגש מול גרסימוב, זה משאיר אותנו עם 36% בקטגוריה בה המוביל ההיסטורי הוא גיז'רמו קוריה עם… 36 אחוז. תיקו. מבין השחקנים הפעילים, נדאל עומד על 34.2% אחוזים.

וכאן אנו מגיעים לקטגוריה שהיא אולי המרשימה מכולן (לצד נקודות השבירה) – הריטרן של קראצב על ההגשה השניה של היריבים. המספר שנגלה כאן הוא 57.4%. לפניו ברשימת כל הזמנים מבין השחקנים הפעילים – אנדרה אגאסי 55.8, ונדאל 55.3. זה עדיין לא הופך את הרוסי לאחד מגדולי המחזירים בהיסטוריה, אבל זה כן מאיר את הריצה במלבורן באור מאוד מאוד מרשים וממצב אותו כיריב שמאוד, אבל מאוד, לא כדאי להחטיא מולו את הסרב הראשון.

ההגשה של קראצב: שוב, הסרב השני בולט בגדול

לא מזמן עלה כאן באתר טקסט שמסביר מהן הקטגוריות הסטטיסטיות שהכי חשוב להיות עליון בהן על היריב כדי להבטיח ניצחון במשחק טניס. זכייה ביותר נקודות ממנו, ובאחוז גבוה יותר של נקודות כמחזיר הן השתיים שבלטו מעל כולן, אבל מאמר אחר באתר ה-ATP גילה לנו שגם יעילות הסרב השני היא מדד סופר חשוב.

בתחום הזה (בדיוק כמו ההחזרה), קראצב מתגלה כדבר האמיתי. לפחות נכון לשבוע וחצי האחרון והמופלא שלו. הרוסי זכה עד כה בלא פחות מ-57% אחוזים מהנקודות על ההגשה השנייה שלו. את צמד השחקנים שמובילים את הקטגוריה הזו היסטורית אתם מכירים היטב. שמותיהם הפרטיים: רוג'ר ורפא, והם עומדים על 57.4% ו-56.8% בהתאמה. אם קראצב ישמור על היכולת שלו בפרמטר הזה (שגם בו, אגב, הוא ניצב כעת לפני איזנר וראוניץ') הוא יעשה צעד חשוב כדי להישאר בטופ העולמי גם אחרי ההרפתקה באוסטרליה.

***

ואולי השאלה הכי בוערת על הפרק היא האם יהיה המשך לטקסט הזה. לא מחרתיים, אחרי המפגש שעדיין נראה די חסר סיכוי מול נולה, אלא מאוחר יותר. עוד חודשיים, שנה, שנתיים. הממוצעים של קראצב משקפים אולי את ההישג הנוכחי שלו, אבל הם עוד יירדו, יתאזנו, יהפכו להגיוניים. בינתיים הוא יכול רק להתפלל שזה לא יקרה עד לערב ה-21 בפברואר. ואם אכן כך יהיה, אולי מחכה לנו סיפור גדול יותר משחשבנו.

לקריאה נוספת:
מהי הסטטיסטיקה שיכולה להבטיח ניצחון במשחק טניס?
רוג'ר פדרר, רפאל נדאל ונובאק ג'וקוביץ' בדרך לנצח עוד קרב היסטורי
הברומטר האמיתי: על הבקהאנד של רוג’ר פדרר
איך ועד כמה באמת משפיעים תנאים על משחק טניס?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.