כמה זה מספיק? על האתגר הגדול שמחכה לסימונה האלפ

By | פברואר 15, 2021
Simona Halep hitting a volley

שוב סרינה, שוב אוסטרליה. שנתיים לאחר שלמדה "להפסיק לפחד ממנה", מה צריכה הרומניה לעשות כדי להביס את וויליאמס? האם רק משחק מושלם כמו בגמר ווימבלדון יספיק? הכל לקראת הקרב הענק ברבע הגמר והמספרים שעשויים להכריע אותו

***

לא בלי מאבק: היום בו סימונה האלפ הפסיקה לפחד

הניצנים הראשונים ניטעו כבר לפני שנתיים. למפגש מול סרינה וויליאמס בשמינית גמר אליפות אוסטרליה הפתוחה ב-2019 הגיעה סימונה האלפ כשהמאזן שלה מול האמריקנית עומד על ניצחון בודד ב-10 משחקים. הרומניה דורגה ראשונה בעולם אז, אבל כל הפוקוס התקשורתי היה סביב המרדף הבלתי נגמר של סרינה אחרי הסלאם ה-24. האלפ נתפסה כמשוכה רצינית, אבל כזו שההגשה השניה הפגיעה שלה והכוח של וויליאמס ידאגו לעבור בסופו של דבר. בשורה התחתונה זה אכן קרה, אבל ממש לא באופן שרבים חשבו שיקרה.

*כל התכנים שעלו ויעלו באתר במהלך אליפות אוסטרליה 2021 מחכים לכם כאן *

סט ראשון מאוד חד צדדי לטובת האמריקנית (1:6) לווה בשתי מערכות שהיו הכל חוץ מפשוטות עבורה. וויליאמס תיזזה, רצה, הזיעה, שמטה את הסט השני, והשיגה 4:6 בסט שלישי שיכול היה ללכת גם לכיוון השני. הסצינה שרבים זוכרים מאותו ערב קרתה דווקא לפני המשחק: כשהכרוז ברוד לייבר ארינה הכריז "קבלו את המדורגת ראשונה בעולם" סרינה נכנסה למגרש, וכשהבינה שמדובר הרי בהאלפ עשתה אחורה פנה וחזרה למנהרה לקול שאגת הצחוק של האוהדים שקלטו את האירוע. מה שפחות נצרב בזיכרון הכללי היה ציטוט אחד קטן של האלפ במסיבת העיתונאים לאחר ההפסד: "אחרי המשחק היום אני יכולה להגיד דבר אחד: אני כבר לא פוחדת מסרינה".

שכחה לרגע שלא היא המדורגת ראשונה בעולם. סרינה (צפו בוידאו התחתון)

"היום הכי טוב בחייה" השלים את המהפך התודעתי של האלפ מול סרינה

דבר אחד היה משותף לסרינה וויליאמס ולכל צופה טניס שישב באיצטדיון או מול הטלוויזיה ב-13 ביולי 2019: לא היא ולא הם האמינו למה שרואות עיניהם.

להיכנס לזון בלתי נגמר, להיות במומנטום שלא נראה שיש לו נקודת סוף, לשחק מושלם – אלו דברים שקורים בספורט. כדורסלנים שסיימו ערב עם 40 נקודות וללא החטאה יגידו שהטבעת נראתה כמו גיגית, כדורגלנים שיבקיעו חמישייה יספרו שמה שלא בעטו מצא את המסגרת וגם נכנס, ובתקופות טובות טניסאים ייראו כאילו העמידו לעצמם אתגר להכות רק ווינרים ורק על הקווים, ואיכשהו עמדו בו. "היום הכי טוב בחיים שלי", כינתה האלפ את הניצחון שלה בגמר ווימבלדון על סרינה, ואפשר להבין אותה. באותו ערב היא לא שיחקה טניס אלא רקדה אותו, ובאופן הכי מושלם שאפשר.

על דשא (שלפחות עד אז היה המשטח הפחות אהוב עליה), מי שהוגדרה מומחית חימר וספגה רק חודש קודם לכן הפסד כואב ברולאן גארוס, ביצעה 3 טעויות בלתי מחוייבות לאורך משחק שלם. היא זכתה בכמעט 45% מהנקודות כמחזירה מול המגישה הטובה ככל הנראה בהיסטוריית המשחק, ומעל לכל זה הפכה לראשונה את הסרב שלה עצמה לנשק. הרי האלפ, המאמנים שלה, העולם – כולם ידעו שאת ההגשה השנייה שלה צריך להחביא, בטח נגד סרינה. דרך אחת לעשות זאת היא כמובן לעבוד עליו ולשפר אותו. הדרך השניה היא לא להיכנס לפינה הזו בכלל. באותו גמר ווימבלדון, הרומניה "בחרה" באופציה השניה. זה הסתיים עם תצוגה א-לה ג'ון איזנר ועם תצוגת סרב ראשון שהיתה שמה אותה סטטיסטית בכל שנה כמגישה הטובה בסבב הנשים (76 אחוזי הכנסה, 83 אחוזי הצלחה).

חוויות ממלבורן, הימורים לקראת אוסטרליה, ועל טניס בכלל: גלעד בלום בראיון לטניס 360
הבטיחו וקיימו: עוד זווית על המשחק הנפלא בין דניס שאפובלוב ליאניק סינר
גם מנטלית: דומיניק תים כבר סגר את הפער על פדרר, נדאל וג'וקוביץ'

המקבילה הנשית לנובאק ג'וקוביץ' תתיש שוב את סרינה?

תנאי הפתיחה, אופי היריבות והמקום בו היא נמצאת היום, וכמו תמיד – המספר 24 שרודף את סרינה בדיוק כפי שהיא רודפת אחריו – הופכים את מפגש רבע הגמר בינה לבין האלפ באליפות אוסטרליה הפתוחה 2021 למרתק, לא פחות. תיאורטית, אולי אפילו לאחד ממשחקי הטורניר. הסרב (וכפועל יוצא מכך ההחזרות) יהיה שוב הסיפור ללא שום צל של ספק, אבל הפעם יהיה חשוב גם לשים לב היטב למה שקורה אחריו. במיוחד כאשר כן יתפתחו ראלים חיים של 4 חבטות ומעלה.

סגנונית, ההשוואה הכי מדוייקת שתוכלו למצוא להאלפ היא ככל הנראה נובאק ג'וקוביץ' (הרומניה אפילו העידה זאת על עצמה בעבר): אותה יכולת להגן בעמידות פתוחות עמוק מאחורי הבייסליין, אותה יכולת לשגר חבטות התקפיות משנות תבניות מעמדות הגנתיות, אותו גיוון בחבטות הקרקע, אותו כיסוי מגרש נדיר, ואותו בקהאנד בעל איכות היסטורית שאף יריב ויריבה לא ששים להתעסק איתו.

בגמר ווימבלדון האלפ נעזרה אמנם ביום קו אחורי בינוני של סרינה, אבל היא עצמה סיפקה לאמריקנית את כל התנאים לקריסה המפוארת. שווה לצפות במשחק, או אפילו בתקציר, רק כדי להבין לאילו כדורים האלפ הגיעה באותו אחה"צ בלונדון ובאיזו מהירות ונחישות. היכולת הזו, לגרום ליריבה שלך לחבוט עוד ועוד כדור, עשויה להתברר כקריטית מול סרינה, שבמותחן מול סבאלנקה בסיבוב הקודם חבטה לאורך 3 סטים רק 12 ווינרים נקיים מהבייסליין (ובכל אחד מהצדדים – פורהאנד ובקהאנד – רשמה יותר טעויות). אם מישהי יכולה להדוף גם יום טוב של סרינה בקטגוריה הזו, זו האלפ – גם אם הסרב לא יגיע לרמות אליהן הגיע בווימבלדון, וגם כאשר התנאים באוסטרליה השנה מהירים מאוד.

לוחמת שלא מוותרת על אף כדור. האלפ
Simona Halep

ביריבות הזו, הסרב היה ונשאר המפתח הגדול מכולם

כעת בחזרה לסרב, שהיה וימשיך להיות המפתח הגדול מכולם בניסיון לחזות לאן יילך המפגש הנוכחי בין השתיים. מהצד של האלפ, זה די ברור. היא תתפלל בראש ובראשונה לאחוז הכנסה גבוה של ההגשה הראשונה, כאשר כל קפיצה מעל ל-70 אחוז (נתון גבוה מלכתחילה) עשוי להיות בסיס אופטימלי לתחילת נקודות ואפילו להשגת כמה נקודות "חופשיות". אבל גם חלק מהסרבים הראשונים שכן ייכנסו – ברור שייענו בהחזרות איכותיות מהצד של וויליאמס. מה האלפ תעשה אז? תהיה אגרסיבית בחבטה השלישית? תאמץ סבלנות ותפתח את המגרש? לא ברור, אבל מאוד מאוד מעניין.

ואז יש גם את הצד השני. זה שחוו על בשרן עשרות, אם לא מאות, שחקניות בסבב ה-WTA לאורך השנים: הסרב של סרינה. האמריקנית זוכה בכמעט 80 אחוזים של נקודות מההגשה הראשונה עד כה במלבורן, נתון שאם ישוחזר הפעם, יהפוך את החיים של הרומניה ללא פשוטים כלל וכלל. האלפ הורידה את המספר הזה באליפות אוסטרליה 2019 ל-75% וזה לא הספיק. בווימבלדון הוא צנח כבר ל-56%, מציאות שהיא תחתום עליה כבר עכשיו ללא שאלה בכלל.

צריך לזכור גם שמכל העולות לרבע הגמר (נכון לכתיבת שורות אלו), "סימו" היא גם זו שזכתה בהכי הרבה נקודות כמחזירה על הסרב הראשון של היריבה. כבר דיברנו על ההשוואה לג'וקוביץ', והיא נכונה גם בכל הנוגע לאיכות הריטרן. האלפ זכתה ב-37% מסה"כ הנקודות שלה כמחזירה במפגש מול סרינה באוסטרליה ב-2019, וב-44.7% בווימבלדון. גם הפעם, כל התקרבות לאיזורי ה-40%-45% תהיה נהדרת עבורה. זה יכול להיות ההבדל בין ערב מתסכל לפרודוקטיבי גם בפן הטקטי וגם בזה הפסיכולוגי.

איפה יהיה הראש? האלפ
Simona Halep

"זה כאילו נץ חג מעל הראש שלה, אבל היא היחידה שרואה אותו"

כתבת פרופיל נרחבת שהתפרסמה ב"ניו יורקר" לפני מספר שנים עסקה לא מעט באופי של האלפ על המגרש. הרומניה, לזכותה ייאמר, מעולם לא ניסתה להסתיר את המזג החם שלה כשהיא משחקת. להיפך. המבטים הקריזיונרים לעבר התא, הבעות אי שביעות הרצון, הצעקות על עצמה גם כשהיא במצב טוב בתוך המשחק – כל אלו שיחקו תפקיד לאורך הקריירה שלה, והיו חלק בלתי נפרד ממנה.

איך זה יבוא לידי ביטוי מול וויליאמס – יריבה גדולה, ספורטאית על היסטורית, פני הענף, שפתאום באמצע החיים הפכה למשוכה עבירה? לא ברור. אבל כמו תמיד עם סימונה, לנסות לנחש יהיה מסובך כמו לנסות להבין מראש אם הטמפרמנט הוא לא זה שהפך אותה מלכתחילה לטניסאית הפנטסטית שהיא. טניסאית שלא בורחת או נעלמת כשאתגרים גדולים צצים, ויודעת לקחת שני סלאמים על שני משטחים שונים אחרי שהפסידה ב-3 גמרי המייג'ור הראשונים בקריירה.

כשמארי קארילו, פרשנית בהווה ושחקנית בעברה, נדרשה גם היא לסוגיית המזג ההאלפי, היא ענתה באופן יפהפה. "לפעמים זה נראה כאילו נץ חג מעל לראש שלה, אבל היא היחידה שרואה אותו", אמרה. לא ברור אם הנץ זה הגיע איתה לאוסטרליה השנה, אבל האתגר שמחכה לה מול וויליאמס ופוטנציאלית בהמשך הטורניר, יהיה מורכב. איתו או בלעדיו.

לקריאה נוספת
הברומטר האמיתי: על הבקהאנד של רוג’ר פדרר
מהי הסטטיסטיקה שיכולה להבטיח ניצחון במשחק טניס?
היום שאחרי מחר: איך ייראה הטניס בלי פדרר, נדאל וג’וקוביץ’?
איך ועד כמה באמת משפיעים תנאים על משחק טניס?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.